قیمت امروز خودرو‌های خارجی (۶ تیر ۱۴۰۳) | تویوتا کرولا ۲ میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان شد قیمت خودرو‌های داخلی افزایش یافت | رانا پلاس ۶۱۵ میلیون تومان (۶ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ رشد اجاره‌بها در هجدهمین جلسه شورای‌ عالی مسکن درخواست از دولت برای ترمیم احکام حقوقی کارمندان چرا فروش طلای دست‌دوم ممنوع شد؟ | فرصت یک‌ماهه به فروشندگان طلای دست‌دوم برای تغییر رسته شغلی برای اصلاحات اقتصادی از کجا باید شروع کرد؟ دومین عرضه‌اولیه سال ۱۴۰۳ به بازار سهام می‌آید | چقدر نقدینگی لازم است؟ میوه و صیفی‌جات در بازار امروز تره‌بار مشهد چند؟ (۶ تیر ۱۴۰۳) | آلو سیاه و زرد ۲۵ هزار تومان افزایش مشتریان سپرده‌های بلندمدت بانکی روند کاهشی قیمت برخی از کالاهای اساسی (۵ تیر ۱۴۰۳) + جزئیات وضعیت واریز سود مرحله سوم سهام عدالت چه زمانی مشخص می‌شود؟ ثبت معاملات در سامانه املاک و مستغلات الزامی شد (۵ تیر ۱۴۰۳) آیا الان وقت خرید طلاست یا بعد از انتخابات؟ فروش طلای دست دوم به‌صورت رسمی ممنوع شد آیین‌نامه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان ابلاغ شد (۴ تیر ۱۴۰۳) بیش از ۹۰ درصد از افرادی که وارد طلافروشی می‌شوند، به دنبال خرید طلای دست دوم هستند ارزان‌ترین موبایل‌های برند‌های مختلف کدام‌اند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) دوربین مداربسته، آرایشگاه زنانه در مشهد را به پلمب کشاند کام سهامداران بالاخره شیرین شد | گزارش وضعیت بازار سهام (۴ تیر ۱۴۰۳) تعیین نرخ بلیت هواپیما بر عهده سازمان هواپیمایی کشوری است هر گرم طلای ۱۸ عیار در مشهد چند؟ (۴ تیر ۱۴۰۳) هزینه نصب و جداسازی کولر گازی در مشهد چقدر است؟ قیمت امروز طلا، دلار، سکه، ارز دیجیتال (۴ تیر ۱۴۰۳) | طلا ۳.۴ میلیون و دلار ۶۰ هزار تومان شد بخش‌نامه جدید بانک مرکزی؛ پرداخت وام اشتغال به هر نفر فقط یک بار
سرخط خبرها

قفل بانک‌های خصوصی بر وام‌ها | برخی بانک‌های خصوصی ۳۳ درصد از سپرده مردم را از خراسان رضوی خارج می‌کنند

  • کد خبر: ۱۸۰۲۱۵
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
قفل بانک‌های خصوصی بر وام‌ها | برخی بانک‌های خصوصی ۳۳ درصد از سپرده مردم را از خراسان رضوی خارج می‌کنند
تا پایان تیرماه میزان سپرده‌های ارزی و ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خراسان رضوی بیش از ۳۲۱ هزارو ۲۳۶ میلیاردتومان بوده است که در این زمینه استان ما مانند همیشه بعد از تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد.

به گزارش شهرآرانیوز، اگر درباره اتمام حجت مسئولان اقتصادی خراسان رضوی با بانک‌هایی که منابع خود را در خارج از استان خرج می‌کنند خوانده یا شنیده‌اید، در این گزارش می‌خواهیم ساده و خلاصه درباره این موضوع بنویسیم و اشاره‌ای به نظرات و صحبت‌های مسئولان دراین‌باره داشته باشیم. بار‌ها مسئولان اقتصادی استان به بانک‌ها تذکر داده‌اند که منابعشان یا همان سپرده‌هایی که ما و شما نزد آن‌ها به امانت می‌گذاریم، در استان مصرف کنند و از سنگ‌اندازی در راستای اعطای تسهیلات دست بردارند. در غیر این صورت نام آن دسته از بانک‌هایی که نسبت مصارف به منابعشان پایین باشد، به‌طور عمومی اعلام خواهد شد. اتمام حجتی که بار‌ها مطرح شده، اما تا زمان تهیه این گزارش هنوز نام هیچ بانکی به رسانه‌ها اعلام نشده است. حالا در اولین گام، می‌خواهیم به شما بگوییم که درحقیقت ۳۳ درصد از میزان سپرده مردم خراسان رضوی بعد از کسر ذخیره قانونی، از استان خارج شده است.

۳۳%
درصد خروج سپرده از استان

۹۲,۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ÷ ۲۸۵,۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ × ۱۰۰
میزان خروج پول از استان ÷ سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی × ۱۰۰،

۶۷%
۶۷ درصد نسبت مصارف به منابع

تا پایان تیرماه میزان سپرده‌های ارزی و ریالی در بانک‌ها و مؤسسات اعتباری خراسان رضوی بیش از ۳۲۱ هزارو ۲۳۶ میلیاردتومان بوده است که در این زمینه استان ما مانند همیشه بعد از تهران و اصفهان رتبه سوم را دارد. بعد از کسر سپرده قانونی، یعنی همان میزانی از وجه نقد که یک بانک باید در خزانه خود یا به‌صورت سپرده نزد بانک مرکزی داشته باشد، میزان سپرده قابل‌استفاده در بانک‌های استان ۲۸۵ هزارو ۴۴۹ میلیارد تومان است، اما از این میزان فقط حدود ۱۹۲ هزارو ۴۵۱ میلیاردتومان تسهیلات جاری‌و غیرجاری اعطایی بانک‌ها در استان بوده است. یعنی ۶۷ درصد منابع بانک‌ها در استان مصرف شده است. این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲ درصد افزایش داشته، اما نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد کاهش‌یافته است.

۶۷% =۱۰۰ × (۲۸۵,۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ ÷۱۹۲,۴۵۱,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰)
۱۰۰ × (سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی ÷ تسهیلات جاری و غیر جاری)

۱۸ %
عقب ماندگی ۱۸ درصدی

براساس گزارش تیرماه بانک مرکزی از کل مانده تسهیلات و سپرده‌های ریالی و ارزی بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از استان‌های کشور نسبت مصارف به منابع بانکی در کشور ۸۵ درصد بوده و این نسبت در خراسان رضوی ۶۷ درصد برآورد شده است؛ بنابراین فاصله این شاخص عملکردی استان تا میانگین کشوری ۱۸ درصد است.

با ۱۰ درصد افزایش در میزان تسهیلات چه کار‌هایی می‌شود کرد؟

اگر فقط به رقمی که اکنون بانک‌ها تسهیلات می‌دهند ۱۰ درصد اضافه شود، یعنی نسبت مصارف به منابع، به‌جای ۶۷ درصد به حدود ۷۷ درصد برسد، تقریبا ۲۷ هزارمیلیاردتومان به مبلغ تسهیلات اعطایی اضافه خواهد شد که در این صورت تحول اساسی در تزریق منابع به استان خواهیم داشت. این عدد بسیار بزرگ است، تصورش را بکنید اگر برای ایجاد یک کسب‌وکار کوچک یا متوسط ۵۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود، می‌توان از این طریق به ۵۴ هزار نفر تسهیلات پرداخت کرد.

هزینه ایجاد هر شغل، باتوجه‌به نوع و صنعتی که قصد داریم در آن اشتغال ایجاد کنیم، متفاوت است. در سال ۱۴۰۰ مسئولان متوسط هزینه ایجاد شغل در کشور را حدود ۷۰ میلیون تومان در نظر می‌گرفتند، اما اکنون به گفته کارشناسان به طور متوسط هزینه راه‌اندازی مشاغل معمولی خانگی حداقل ۲۰ میلیون تومان، برای مشاغل خدماتی ۱۰۰ میلیون تومان و برای بخش کشاورزی و صنعتی در مواردی بیش از ۳۰۰ میلیون تومان است. حالا اگر در اینجا متوسط هزینه ایجاد شغل را باتوجه‌به حجم درخواست برای مشاغل خدماتی در خراسان رضوی ۱۰۰ میلیون تومان در نظر بگیریم، می‌توانیم بگوییم اگر هر کدام از این کسب‌وکار‌ها حداقل برای پنج‌نفر اشتغال‌زایی کنند، همین‌جا ۲۷۰ هزار فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

خروج ۹۲۹۹۸میلیاردتومان از استان

همان‌طور که گفتیم، میزان سپرده قابل‌استفاده در بانک‌های استان ۲۸۵ هزارو ۴۴۹ میلیارد تومان است، اما از این میزان فقط حدود ۱۹۲ هزارو ۴۵۱ میلیاردتومان تسهیلات جاری‌و غیرجاری اعطایی بانک‌ها در استان بوده است که این یعنی ۹۲ هزارو ۹۹۸ میلیاردتومان از سپرده‌هایی که افراد حقیقی و حقوقی در استان به بانک‌ها سپرده‌اند، در استان مصرف نشده و کمکی به رشد تولید و افزایش رفاه اجتماعی نکرده است.

۹۲,۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰ = ۰۰۰,۰۰۰ ,۱۹۲,۴۵۱,۰۰۰ - ۲۸۵,۴۴۹,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
تسهیلات جاری و غیر جاری - سپرده‌ها پس از کسر سپرده قانونی

خروج پول معادل ۱۷ برابر بودجه عمرانی استان

برآورد کل بودجه استان در آلبوم اقتصادی سال ۱۴۰۲ حدود ۳۶ همت (هزار‌میلیارد تومان) است. از سوی دیگر بودجه عمرانی خراسان رضوی در جدول مصارف قانون بودجه ۱۴۰۲ مشمول تملک استانی، ۳ درصد نفت، قانون استفاده متوازن و دیگر ردیف‌های مرتبط، کمی بیش از ۵ هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان است. حتما تعجب می‌کنید، اما این‌ها را گفتیم که بگوییم ۹۲ هزار و ۹۹۸ میلیاردتومانی که توسط بانک‌ها از استان خارج می‌شود، معادل بیش از ۱۷ برابر بودجه عمرانی استان در سال ۱۴۰۲ است.

۱۷ = ۰۰۰,۰۰۰ ,۵,۴۴۵,۰۰۰ ÷ ۹۲,۹۹۸,۰۰۰,۰۰۰,۰۰۰
بودجه عمرانی استان ÷ میزان خروج پول از استان

منابع بانکی به کجا می‌رود؟

ابوالفضل چمندی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی در نشست خبری خود: منابع برخی بانک‌های خصوصی استان که مرکزیت آن‌ها در تهران است، عمدتا به سمت بازار‌های ارز، سکه، مسکن و... می‌رود، البته این نگاهی خوش‌بینانه است، متأسفانه بخشی از این منابع از کشور خارج می‌شود. به‌عنوان‌مثال در استان یک بانک خصوصی ۹ هزارو ۵۰۰ میلیاردتومان منابع استان را جمع کرده، اما کمتر از ۸۰۰ میلیاردتومان را در داخل استان مصرف کرده است.

بازی بانک‌ها با پول خراسانی‌ها

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->